| Kan kvinner selv kan bidra til å redusere risikoen for svangerskapsforgiftning? |
|
|
| Skrevet av Folkehelseinstituttet | ||
| fredag 18. desember 2009 | ||
|
Studiene omfatter vel 23 400 førstegangsfødende rekruttert til Den norske mor og barn undersøkelsen. Den ene studien viste at kvinner som tar tilskudd med vitamin D (for eksempel tran), har lavere risiko for svangerskapsforgiftning enn de som ikke gjør det. Effekten var mest uttalt for de som daglig tok vitamin D tilsvarende mengden i en barneskje tran. Den andre studien viste at kvinner som spiser mye grønnsaker og frukt og bruker vegetabilske oljer i kostholdet, har lavere risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning enn kvinner som spiser lite av disse matvarene. Denne studien viste også at et kosthold med mye bearbeidet kjøttmat (for eksempel pølser og hamburgere), lyst brød, salte snacks og sukkerholdig drikke er assosiert med økt risiko for svangerskapsforgiftning. Dette gjelder særlig dersom kvinnene samtidig spiste lite grønnsaker.
Funn stemmer med tidligere studier- Disse funnene er spennende og stemmer godt med det som er vist i tidligere norske studier, sier Anne Lise Brantsæter i Divisjon for miljømedisin ved Nasjonalt folkehelseinstitutt Gravide kvinner er ofte svært motiverte for å legge om livsstilen til et kosthold med mye grønnsaker og vegetabilske matvarer, helt i tråd med de offisielle anbefalingene. - At dette også kan beskytte mot svangerskapsforgiftning er et viktig funn. Det har tidligere vært undersøkt om tilskudd av antioksidanter (som vitamin C og E tilskudd) kunne redusere risikoen for svangerskapsforgiftning. Disse undersøkelsene har imidlertid ikke gitt samme resultater som vi her ser hos de som får i seg antioksidanter gjennom kosten, understreker forskeren. Studien har tatt hensyn til en rekke andre faktorer som kan tenkes å påvirke resultatene, som kvinnenes totale energiinntak, bruk av ulike typer kosttilskudd, kroppsmasseindeks, alder, utdannelse og forhøyet blodtrykk.
Kvinners kosthold i svangerskapet har betydningSvangerskapsforgiftning oppstår i siste halvdel av svangerskapet, og kjennetegnes av høyt blodtrykk og protein i urinen. Det er en komplikasjon som rammer 3-5 % av alle gravide. I lette tilfeller kan mor være upåvirket av tilstanden, men i alvorligere tilfeller kan svangerskapsforgiftning bli livstruende for mor og foster. Den eneste behandlingen er forløsning, og svangerskapsforgiftning er derfor en viktig årsak til for tidlig fødsel. Blant 23 423 førstegangsfødende i studien var det 1 267 (5,4 %) kvinner som fikk diagnosen preeklampsi (svangerskapsforgiftning). De to studiene er publisert i internasjonale tidsskrifter (juninummeret av Journal of Nutrition og julinummeret av Epidemiology). Arbeidet er et samarbeid mellom forskere fra avdeling for miljømedisin og avdeling for epidemiologi ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Referanser:
|
||



