| Vitamintilskudd reduserer risikoen for morkakeløsning |
|
|
| Skrevet av Folkehelseinstituttet | ||
| torsdag 13. mars 2008 | ||
Inntak av folat og andre vitaminer i form av vitamintilskudd før og under svangerskapet reduserer risikoen for morkakeløsning med inntil 30 prosent. Det viser en ny studie fra Nasjonalt folkehelseinstitutt og Universitetet i Bergen. Abruptio placentae (morkakeløsning) er en svangerskapskomplikasjon som karakteriseres ved for tidlig løsning av morkake. Komplikasjonen forekommer vanligvis i tredje semester, og fører ofte til store blødninger som kan være livstruende for både mor og barn. I Norge forekommer komplikasjonen i ca. 4 av 1000 svangerskap. Når forfatterne undersøkte sammenhengen mellom vitamintilskudd og abruptio som forekom før 37 fullgåtte svangerskapsuker, var reduksjonen i risikoen for abruptio enda høyere (25-50%). Studien, som er den største i sitt slag, bekrefter dermed de eldre hypotesene om at vitaminmangel kan ha betydning for utvikling av abruptio. Referanse: Nilsen RM, Vollset SE, Rasmussen SA, Ueland PM, Daltveit AK. Folic Acid and Multivitamin Supplement Use and Risk of Placental Abruption: A Population-based Registry Study. Am J Epidemiol 2008. Jan 10; [Epub ahead of print]
Hentet fra Folkehelseinstituttet
|
||


